De meest waarschijnlijke oorzaak van dat mij iets verschrikkelijks overkomt, zoals een verkeersongeluk, een hartaanval, financiële problemen, of in voorlopige detentie raak, is dat ik behept ben met een rampzalig groot rechtvaardigheidsgevoel.
Ik ben opgelicht. Via Marktplaats. Ik kocht daar drie tweedehands microfoons (‘Shure SM7B‘) voor een redelijke prijs, maar ik kreeg drie nepproducten. Melding bij Marktplaats haalde niets uit, melding bij het bedrijf achter ‘kopersbescherming’ haalde niets uit, en aangifte bij de politie ook niet. Die eerste twee hebben me heel slecht behandeld, en beschermen de oplichter zelfs. Hoe, vraag je je misschien af.
1. De Microfoons
Ik maak podcasts en radiodocumentaires. Daarvoor interview ik mensen, bijvoorbeeld in mijn studio in Amsterdam. Daar staat een tafel met een vaste microfoonopstelling en een recorder, zodat ik in geval van een interview daar ga zitten, op ‘rec’ druk en me verder kan concentreren op het gesprek.
Het is fijn om daar goede microfoons voor te hebben, zodat ik me ook daar niet druk over hoef te maken. Een enorm populaire microfoon voor precies dit doel is de Shure SM7B. Als iets heel populair is verzet ik me er tegen, maar soms is er een goede reden waarom een cliché een cliché is. Na verschillende keren in andere studio’s met deze microfoons te hebben opgenomen, wilde ik er zelf ook een paar.
Nieuw kosten ze zo’n 400 euro per stuk. Om die reden, én omdat ik voor hergebruik ben, zocht ik een tijdlang op Marktplaats naar tweedehands. In september 2024 zag ik de volgende advertentie daar:
Shure SM7B ongebruikt
Ongeschonden, staan nu twee jaar in onze studio op een vaste plek.
Per stuk 250 euro
Alle drie 700 euro
Aangeboden door ene ‘Jay’ uit Zwolle, met negen vijf-sterrenrecensies op Marktplaats. 250 per microfoon is een redelijk bedrag, en ik kan me voorstellen dat wanneer al twee jaar een paar dozen in de weg staan, dat je ze voor dat bedrag wel van de hand wil doen. Kortom: klonk legitiem. Er was een aantal keer op geboden. Ik stuurde Jay een bericht.
Beste jay,
Op marktplaats zie ik je advertentie voor de SM7B-microfoon. Klopt het dat je er drie hebt? Zijn ze alle drie in dezelfde staat als die op je foto's?
Ik wil ze in dat geval alle drie wel hebben, en wil je er 220 per stuk voor bieden. Ik hoor graag of je akkoord bent.
Met vriendelijke groet,
Bo Jellema
Hi goedemiddag Bo,
Ze zijn inderdaad hele niet niet eens 1 minuut gebruikt allemaal in de zelfde staat omdat er een idee was voor een podcast maar daar nooit werk van is gemaakt voor 220 p/s is goed zullen we dan 660 incl verzenden doen ?
Met vriendelijke groet,
Jay
Ahja, het uiteindelijk gesneuvelde idee voor een podcast, dat klinkt plausibel.
Hoi Jay, dank voor je snelle reactie. Wat mij betreft hebben we een deal. Stuur je een betaalverzoek met kopersbescherming? Ik hoor het graag.
Hi Bo,
Ik snap dat je kopersbescherming wilt hebben alleen heb ik onlangs met kopersbescherming een probleem gehad ik namelijk ook iets met kop gekocht vertelde de koper het niet ontvangen te hebben en heb ik mijn geld en product niet meer ontvangen
ALs je wantrouw heb kijk naar mijn reviews en verificatie.
Mvg,
Jay
Ik begrijp het en ik vertrouw het wel maar doe toch maar de verkopersbescherming. Ik betaal het, komt goed.
Ik maak 693,40 euro over naar Online Payment Platform, 660 euro voor de aankoop, en 33,40 voor de aankoopbescherming die Online Payment Platform verzorgt. Daar straks meer over.
De microfoons arriveren. Er valt mij niets bijzonders op: de dozen zijn misschien wat oud, maar komen overeen met wat ik op de site van Thomann zie. De microfoons zien er goed uit, dus ik ben er blij mee dat ik ze voor zo’n mooi bedrag heb kunnen kopen.
Ik installeer ze aan mijn tafel en sluit ze aan op mijn recorder. Ik moet meteen door met mijn werk, en laat Online Payment Platform weten dat de microfoons in orde zijn. DAT WAS EEN FOUT. Daarmee ging het geld van de stichting naar Jay en was de deal afgerond.
Tot ik er na enige tijd achter kwam dat de microfoons wel erg veel uitgangssignaal hebben voor dit type (ik constateerde 7 dB in LUFS meer). En dat het geluid van deze microfoons me eigenlijk tegenvalt. En er zit ook een rubber ringetje los, wat ik niet verwacht bij een microfoon van Shure.
2. De oplichting ontdekt
Het zal toch niet. Ik keek deze video van gerespecteerd audiotechnicus Julian Krause. Ik googlede over nep SM7B’s. En schroefde mijn exemplaren uit elkaar.


Die eerste is mijn ‘marktplaats’-SM7B. De tweede is mijn echte SM7B (zie verderop in het verhaal).
Toen bekeek ik de serienummers op de drie dozen die ik van ‘Jay’ had gekregen. Die waren alledrie hetzelfde.


Ter referentie, het serienummer van de namaak SM7B’s is 2TK18383928, met datum 2022/11/18.
Deels omdat ik het zelf niet kon geloven, deels om het echt zeker te weten heb ik meteen gebeld met Shure Nederland, waar een vriendelijke mevrouw mij verzekerde dat het onmogelijk is dat meerdere microfoons van hen dezelfde serienummers hebben.
Ik was opgelicht met Shure SM7B microfoons, ten bedrage van 660 euro. Maar ‘gelukkig’ had ik kopersbescherming. Toch?
3. De oplichter
Beste Jay/ Rick,
Begin september kocht ik drie 'SM7B'-microfoons bij je. Helaas is er een probleem: de drie microfoons blijken namaak te zijn. De klank is minder dan ik van de mics ken, dat viel me in eerste plaats op; de drie exemplaren hebben alle de kenmerken die Julian Krause in zijn YT-video aanwijst bij namaak SM7B's; en op de drie dozen staan drie exact dezelfde serienummers. Het is knappe namaak, maar het zijn geen Shure SM7B's, zoals je ze wel aan me hebt aangeboden.
Ik wil ze graag aan je terug sturen en je vragen het geld terug te storten.
Met vriendelijke groet, Bo
Niets. Drie dagen later:
Beste Jay/ Rick,
Drie dagen geleden stuurde ik je bovenstaand bericht. Marktplaats heeft het vrijdag om 16.25u als Gelezen gemarkeerd. Derhalve heb je tijd genoeg gehad om hier over na te denken, maar heb je er voor gekozen geen antwoord te sturen. Dat vind ik jammer, maar ik wil je nog een kans geven.
Uiterlijk woensdag 30 oktober wil ik €693,40 (dat is wat ik inclusief kopersbescherming heb betaald) op mijn zakelijke rekeningnummer [...] ten name van [...] van je hebben, en je hebt ook tot dan om mij een adres te geven waar ik de drie microfoons naar toe kan sturen. Ik zal dat na betaling zo snel mogelijk in orde maken.
Mocht je er voor kiezen dat niet te doen, dan wil ik dat je weet dat ik in contact sta met Shure, Marktplaats, Online Payment Platform (die kopersbescherming regelen), dat ik aangifte kan doen van oplichting bij de politie, dat ik de andere kopers die 'microfoon' bij je hebben gekocht volgens je credentials ga benaderen, en dat ik alle podcasters van Nederland kan waarschuwing voor de oplichting, omdat ik goed ingevoerd ben in het wereldje en een goed beluisterde podcast heb waar ik er zeker over kan vertellen. En dat opgelicht worden voor zevenhonderd euro voor mij een fantastische stimulans is, om je in de toekomst waar je ook zal proberen deze microfoons te slijten, je te rapporteren.
Ik hoop dat dit niet nodig is.
Met vriendelijke groet,
Bo
Inmiddels moet ik een beetje lachen om de laatste alinea. Want boy, wist ik veel dat je als oplichter op Marktplaats volledig je gang kan gaan…
4. Melding bij Marktplaats
Ging vlot. Maar ze wezen meteen naar de politie en naar Online Payment Platform. Okay, kom ik zo op, maar Marktplaats mijn positieve beoordeling van Jay dan in ieder geval verwijderen?
Goedemorgen, je spreekt met […] van Marktplaats! Fijn dat je contact opneemt. Waar kan ik je mee helpen?
Goedemorgen. Ik ben onlangs opgelicht door een adverteerder op MP. Ik wil mijn ‘ervaring’ met deze persoon verwijderd hebben. Kunt u dat regelen?
Wat vervelend om te horen. Als ik het goed begrijp wil je de beoordeling verwijderen. Klopt dat?
Ja dat klopt
Dit kan alleen verwijderd worden als beide partijen akkoord geven om dit te verwijderen. Hiervan moeten wij een screenshot met bewijs van ontvangen. Heb je verder nog vragen?
Daar gaat de oplichter natuurlijk nooit mee akkoord. Wat een rare regel is dat?
Dat is het proces binnen Marktplaats. Heb je verder nog vragen?
Daarmee maakt u het oplichters wel heel erg makkelijk. Sorry hoor, nee, ik ga daar niet mee akkoord
Dat kan, maar zoals eerder aangegeven is dit het proces. Als wij geen screenshot ontvangen met toestemming van beide partijen dan kan de beoordeling niet verwijderd worden. Heb je verder nog andere vragen?
Ja, ik wil graag een gesprek hierover met uw leidinggevende. Niet over u, wil ik benadrukken. Ik ervaar dit namelijk als extreem oneerlijk.
Dat is niet mogelijk. Heb je verder nog andere vragen?
Pardon?
Indien je geen andere vragen hebt sluit ik de chat
Is uw leidinggevende niet in staat gesprekken te voeren?
Nee, dat klopt
Het klopt dat uw leidinggevende niet in staat is gesprekken te voeren?
Ja, dat klopt
Merkwaardig. Mijn volgende vraag is of u het eerlijk vindt dat mijn positieve waardering voor iemand die mij heeft opgelicht niet kan worden verwijderd.
Zoals besproken wil je de beoordeling verwijderen. Dit kan alleen verwijderd worden als beide partijen akkoord geven om dit te verwijderen. Hiervan moeten wij een screenshot met bewijs van ontvangen. Ik verneem dat je geen andere vragen hebt waarmee ik je kan helpen, daarom sluit ik de chat. Fijne dag! Bedankt voor het chatten met ons.
…
Voordat je vertrekt, zou ik je graag een kleine gunst willen vragen. Zou je ons willen beoordelen?
Verder geen vragen. Nog altijd heeft ‘Jay’ een vijf-sterrenbeoordeling van mij op Marktplaats.
5. Online Payment Platform
Gelukkig had ik kopersbescherming, en ik was koper dus ik had bescherming. Dat is geregeld via ‘We verwerken miljarden in transacties voor deze industry leaders’ Online Payment Platform.
Als je eenmaal hebt aangegeven dat je alles in orde hebt ontvangen (zie 1.), dan kan je daar de boom in. Ik stond afgezien van de chat op Marktplaats, niet rechtstreeks in contact met ‘Jay’. Ik had geen enkel gegeven van hem (er was een verzendadres zichtbaar bij track and trace maar dat is een wat onwaarschijnlijk adres in Zwolle). OPP heeft al deze gegevens wel, waaronder het bankrekeningnummer.
Als ik het bankrekeningnummer weet, dan is er een ‘Procedure NAW-gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude’ waarmee je je geld terug kan vragen bij online oplichting. Dat wilde ik natuurlijk graag. OPP geeft die gegevens, noch het bankrekeningnummer, niet.
Ook niet toen ik ze in ’ticket’ nummer 12 vertelde: luister, deze gast licht mensen op, aan zijn beoordelingen te zien zeker nog negen anderen naast mij, hij heeft de mics naar mijn huisadres gestuurd dus hij heeft mijn naam en mijn adres. Mag ik zijn bankrekeningnummer, wat zou ik daar zelf mee kunnen behalve nog meer geld naar toe over maken? Hoezo privacy? Wtf, oh, ik werd zo kwaad, ze deden HE LE MAAL NIKS.
Oh ja, het zal juridisch allemaal dichtgetimmerd zijn, maar onder de streep beschermt Online Payment Platform oplichters. Ik heb ze 33,40 betaald en dat was voor hen weer een mooie transactie bij een industry leader. Hufters.
6. Politie
Kijk, de Nederlandse politie valt veel te verwijten, maar één ding niet en dat is het persooneelstekort, dat overal maar zeker bij hen aan de hand is. Ik heb aangifte gedaan, maar kreeg na enige tijd een melding dat het is opgenomen in de database, en als het aan andere aangiftes kan worden gekoppeld, dan is dat waardevol, maar ze rukken voor €700 niet met gillende sirenes uit.
Dat vind ik natuurlijk spijtig, maar ik heb er wel begrip voor. Het zou derhalve fijn zijn als Marktplaats en OPP er voor konden zorgen dat dit soort shit niet ontstaat en de politie niet tienduizenden aangiftes per jaar over online oplichting te verwerken krijgt, door laksheid van MP en OPP. “Heel vervelend” schrijven ze steeds, tot gillende ergernis van mij: they are crying all the way to the bank.
7. En nu?
Ja, niks. Ik schrijf dit bericht met twee redenen: ik hoop dat mensen die op zoek zijn naar tweedehands Shure SM7B-microfoons dit lezen en zich realiseren dat klootzakken zoals ‘Jay’ nepperts bij AliExpress kopen voor nog geen 90 euro, hoog optassen in een garage ergens, en ze daarna op Marktplaats aanbieden voor een veelvoud van dat bedrag.
Makkelijker binnenlopen kan niet: Marktplaats vindt het allemaal prima, aan kopersbescherming heb je heel weinig als je niet Sherlock Holmes bent, en de politie is overbelast.
Drie tips:
1. Voordat je op ‘ok’ klikt bij Kopersbescherming, inspecteer wat je hebt gekocht excessief grondig!
2. Wees zeer, zeer voorzichtig met het geven van sterrenbeoordelingen, want je komt er nooit meer vanaf (en ze betekenen dus ook minder dan je denkt)!
3. Als iets exact zo mooi is dat het waar kan zijn, check dan nog steeds serienummers, zeker bij SM7B’s.
Bonustip: VERBIED AliExpress.
Ik ben dus onwijs boos en gefrustreerd – mijn rechtvaardigheidsgevoel gaat overal – en weet er nog steeds geen raad mee. Ik hoop dat Jay heel vaak in legoblokjes stapt.
Een paar maanden later zag ik op de site van Thomann twee ‘B-stock’ Shure SM7B’s staan, en die heb ik toen maar gekocht. Toch een beetje hergebruik, voor een paar centen minder dan nieuw, en die waren prima in orde (dubbel gecheckt, want de nepperds zijn erg goed nagemaakt).
De drie microfoons heb ik voor een fractie van de aanschafprijs van de hand gedaan, via Marktplaats, met de eerlijke en nadrukkelijke vermelding dat het namaak betreft. Ik vergeef dit Online Payment Platform en Marktplaats NOOIT MEER.
Ik houd me aanbevolen voor tips hoe om te gaan met een groot rechtvaardigheidsgevoel in deze tijd.