NPO en Het Publiek – wat we nu nodig hebben is reportages

NPO-baas Shula Rijxman kwam deze week in het nieuws met haar statement dat het publiek meer betrokken moet zijn bij de NPO. Het was haar reactie op de onverwachte verkiezingsoverwinning van Donald Trump in de Verenigde Staten: in alle peilingen, discussies en reportages vooraf brachten radio en tv niets anders dan de afschuw voor deze man. En de geruststelling dat Hillary flink voor lag. Hoe anders werden we wakker op 9 november.

Als journalist, radiomaker en communicatiekundige heb ik het artikel van Rijxman een paar keer door mijn hoofd laten gaan afgelopen week. Het verwarde me een beetje. Maar het was een tweet van radiocollega Margriet Vroomans die er orde in bracht. Zij schreef:

Pleidooi voor nóg meer talkshows bij #dwdd. Nee!! Er zijn er al teveel. Goeie inhoudelijke reportageprogramma’s moeten we hebben. #NPO

Dit kon wel eens de oplossing voor het probleem van Rijxman zijn, dacht ik vrolijk. En ja, dit is WC Eend die WC Eend adviseert, want ik ben zelf verslaggever. Maar iemand moet het doen, en van de beschamende discussies in talkshows en van de krantenartikelen die ik tot nu toe hierover heb gelezen moeten we het in ieder geval niet hebben.

Laat ik gewoon kijken naar de NPO-zender die mij na aan het hart ligt, waar ik zelf voor werk en die ik door en door ken.

NPO Radio 1

NPO Radio 1, een oersterke zender met een consistente groep luisteraars, is de laatste jaren veranderd. De drie belangrijkste ontwikkelingen zijn: meer dan ooit zitten er BN’ers achter de microfoon te presenteren of hun mening te geven, meer dan ooit komen de gesprekken uit de studio, en er zijn minder reportages die bovendien substantieel korter zijn geworden.

Dit heeft diverse redenen, maar het heeft ook gevolgen. En daar wil ik het nu over hebben.

Voor een deel opereert NPO Radio 1 vanuit een zelfgecreëerde bubbel.

Hermetisch

Met het eerste, de BN’ers, is het probleem dat het de zender enigszins hermetisch maakt: ze weten onderling waar ze het over hebben, maar houden niet veel rekening met de luisteraar (m/v). Je hoort het soms in programma’s: kleine ironische opmerkingen, verwijzingen naar iets dat de luisteraar zomaar kan hebben gemist en onderlinge grapjes.

Het heeft een uitsluitende werking. Niet omdat het niet leuk is of omdat de luisteraar te dom is, maar omdat hij naar een soort clubje – een elite, zo je wil – zit te luisteren waar hij geen onderdeel van is. Men praat over het hoofd van de luisteraar. Wellicht onbedoeld, maar het is als met kantoorhumor: best leuk als je onderdeel van het kantoor bent, maar zo niet, dan kan je je een behoorlijke buitenstaander voelen.

Sportprogramma’s kunnen soms ook heel hermetisch zijn; let maar eens op bij NPO Radio 1. Vergis je niet – ook die ene stevige interviewer die op zender iemand aan de tand voelt, doet hier aan mee. Wat zijn deze mensen aan het doen: proberen ze de luisteraar wijzer te maken, of proberen ze onwillekeurig bij insiders in de gunst te komen?

Mijn betoog gaat niet over neerbuigen en versimpelen, maar over rationele en logische gesprekken voeren. Dat is moeilijker dan je staande houden in die hermetische – en dus relatief veilige – omgeving.

Studiogesprekken

Met het tweede, dat zoveel gesprekken uit de studio in Hilversum komen, is het probleem dat het vaak vervreemdend is. En bovendien versterkt het ’t eerste probleem. Het behandelen van bepaalde agenda- en nieuwsonderwerpen is op zich goed uit te leggen, maar de uitwerking er van lang niet altijd.

Ik vraag mij bij de helft van de onderwerpen op NPO Radio 1 af waarom men er in de studio over zit te praten, en er niet een verslaggever op uit is gestuurd. Een discussie in de studio over de bevolkingskrimp in Heerlen kan heel aannemelijk worden gebracht, maar het is voor een luisteraar ronduit vervreemdend om Heerlen zelf niet te horen. Reportages moeten we hebben!

Minder

Het probleem van minder en kortere reportages hoef ik u waarschijnlijk niet uit te leggen. Laat ik er dit over zeggen: een goede reportage duurt precies zo lang als ze interessant blijft. Als dat drie minuten is, is er misschien een probleem. Dat is wel de lengte van de repo’s, overdag op NPO Radio 1.

Reportages maken is een kwestie van vakmanschap, maar vraagt ook bereidheid van omroepen om hier geld aan uit te geven. Ik weet dat de wens bij de NPO leeft.

En doe het dan asjeblieft ook goed. Halfslachtige verslaggeving of oppervlakkige gesprekken werken namelijk averechts. ‘De gewone man’ voelt namelijk haarfijn aan of een verslaggever echt bezig is met een onderwerp, of met z’n beperkte aantal minuten en z’n deadline.

Een actueel voorbeeld

Vrijdag ontspoorde er een trein bij het Groningse Winsum op een onbewaakte spoorwegovergang. Winsummers zijn boos: het is het zoveelste ongeluk daar, en het was slechts een kwestie van tijd tot de volgende doden of gewonden. Denk je dat ze zich daar gehoord voelen door de NPO, waar de ProRail-baas in Hilversum wél over algemene akkefietjes is te horen en zij niet over hun kinderen die deze overweg dagelijks moeten passeren?

Je zet er een verslaggever een paar dagen op en dan heb je een prachtig verhaal. Ik hoor de Arriva-trein al langs suizen. “Ja, zonder belletjes of lichtjes. Moet u zich voorstellen dat je hier in het donker of met slecht zicht oversteekt. Je schrikt je dood.” – het is een verzonnen quote die nooit is gehaald. De Winsummer had zich gehoord kunnen voelen; Hilversum had een stuk dichterbij kunnen liggen. Zo’n verhaal achteraf gaan halen is gewoon een beetje gênant en heeft iets van ramptoerisme.

Geloof me: zo ervaart de gewone man het als de verslaggevers de komende dagen rondlopen in Groningen “Ja, nu komen ze wel, nu er twintig man in het ziekenhuis liggen. Aan mijn hoela!”, is nog een verzonnen quote, die u niet op de radio zult horen.

Reportages

Het is misschien niet het complete ei van Columbus. Reportages zijn duurder dan studiogesprekken, maar de gewone man vindt de Publieke Omroep toch al duur. En meer geld naar Matthijs van Nieuwkerk is in ieder geval niet de oplossing.

Zoals het nu is, heeft de NPO een probleem, dat heeft Rijxman goed aangevoeld. Geloofwaardigheid. Sympathie. Steun.

Helaas gaan de discussies over dit onderwerp de afgelopen dagen alleen maar over de vraag of ‘de gewone man’ in DWDD en Pauw moet zitten. Ik vind dat een beetje een belediging voor ‘de gewone man’, als verslaggever die ‘de gewone man’ regelmatig interviewt.

In DWDD, Pauw, etcetera (en ook bij NPO Radio 1) in de studio zitten sprekers die live goed kunnen praten. Dat zijn er maar een handjevol, en vaak zijn ze er in getraind. Dit is voor mij een van de redenen om nauwelijks naar deze programma’s te kijken, maar miljoenen doen het wel.

Wil je het publiek of iemand die live minder uit de verf komt horen, dan heb je een groep mensen nodig die het publiek als serieuze bron betrekt bij zijn item. Die de argumenten van het publiek ook durft te weerleggen. Dat vindt het publiek prima, want dat betekent namelijk dat het publiek serieus wordt genomen. Die groep mensen die dat kunnen kennen we goed. Ze heten:

Journalisten

En dan geen redacteuren, maar verslaggevers. Dat zijn mensen die er op uit trekken. Ik heb het niet over hapsnap vox pop op de Albert Cuypmarkt, maar over het maken van degelijke reportages. Hoor en wederhoor. Checken en dubbel checken. Mensen en hun verhaal serieus nemen. En de ruimte op zender om een verhaal te brengen. Ze liggen voor het oprapen, echt waar.

Ik weet waar ik het over heb, want ik heb het jaren gedaan. Helaas krijg mijn collega’s en ik steeds minder de kans van de omroepen.

Je zou het publiek zomaar eens bij de NPO kunnen betrekken, en wij op radio en tv een goed beeld kunnen krijgen van wat er leeft in de samenleving.

Ik heb Homeland tot en met serie vijf gezien en heb een hele vieze smaak in m’n mond

= = =
DIT ARTIKEL BEVAT SPOILERS OVER DE SERIE HOMELAND T/M S05
= = =

Claire Danes.

Zij speelt Carrie Mathison, die sinds serie 4 het hoofdpersonage van Homeland is. Zij deelde daarvoor de hoofdrol met Damian Lewis. Maar nu moet ze het in haar eentje doen. En dat gaat niet zo goed, door desastreuze keuzes die de schrijvers van Homeland hebben gemaakt.

Danes speelde in haar tienerjaren de rol van Juliet in de Baz Luhrmann-film ‘Romeo + Juliet’, met Leonardo DiCaprio in de rol van Romeo. Dat is een fantastische en ondergewaardeerde film, waarin ze schitterde.

De film heeft een soort 1996-avantgarde-hiphop-popart-stijl, en zo wordt er ook geacteerd en/of gemonteerd. Wat toen niet zo opviel, want we kenden Danes nog niet echt, was hoe geschikt zij is voor precies deze stijl. Ietwat hoekig, bijna karikaturaal, maar in deze context toch geloofwaardig.

Het punt is dat ze twintig jaar later nog steeds zo acteert, maar nu in een politiek-diplomatieke thriller à la Bourne. Ze is een beetje een psychopathische Jason Bourne. Ik zal daar verder niet over uitweiden, behalve dat je er wel een beetje tegen moet kunnen.

Dat maakt dus wel dat ik Damian Lewis nogal mis.

Voor seizoen 4 was Damian Lewis als Nicholas Brody naast Danes de hoofdrolspeler. Hij stond ook op de posters. Hij won er een Emmie en Golden Globe voor, en niemand weet waarom hij uit de serie is geschreven.

Aan het einde van serie 3 werd Brody publiekelijk opgehangen op een plein in Teheran. Het kan gewoon de keuze van de schrijvers zijn om een van de hoofdrolspelers te laten sterven; het is een geijkt middel om lekker wat discussie over je serie op gang te brengen. Dat gebeurde ook.

Punt is dan wel dat je het sterven aannemelijk moet maken. En niet je held in 35 voorgaande afleveringen zo’n twaalf keer een aanslag op z’n leven moet laten doorstaan. Of zoals The Guardian schreef: ‘Houdini-like escape scenes and ludicrous strands of coincidence‘. Kijkend naar de ophanging dacht ik alleen maar: ah, nummer dertien in het dozijn, we zien ‘m straks wel weer terug.

Quod non. In fictie tarten twaalf onwaarschijnlijke ontsnappingen aan de dood niet noodzakelijkerwijs de geloofwaardigheid. Maar die ene keer dat er niet wordt ontsnapt, tart wél. Afijn, genoeg over dat.

Er is namelijk iets anders met deze serie aan de hand waar ik écht een vieze smaak van in de mond krijg. En dat gebeurde met name in serie 5 (maar er was ook eerder al fikse kritiek op de serie).

Zonder te spoileren kan gemeld worden dat Homeland seizoen 5 zich voor het grootste deel in Europa afspeelt. Waar de Verenigde Staten of landen in het Midden-Oosten vaak het middelpunt van de serie waren, zagen we nu vooral beelden van Carrie Mathison in Berlijn. De blondine heeft een carrièreswitch gemaakt, al heeft ze nog steeds gewild en ongewild veel contact met haar vroegere collega’s. Het is knap dat het de makers van de serie wederom gelukt is om met Homeland seizoen 5 een spannende reeks neer te zetten, mét een nieuwe verhaallijn. – Netflix

In eerdere seizoenen zat Carrie Mathison op verschillende plaatsen in de wereld achter terroristen aan. Dat waren terroristen met diverse motieven, maar het goede aan Homeland vond ik dat dit zo genuanceerd werd gedaan.

Om even enorm te spoileren: Brody blijkt moslim te zijn geworden. Hij raakt tevens betrokken bij anti-Amerikaanse acties, maar omdat hij Amerikaan is, blijft de nuance. Hij heeft geloofwaardige motieven, en hoewel niemand het eens kan zijn met geweld, kom je in Homeland wel dichter bij begrip voor een afkeer van Amerika en haar (proxy)(semi)oorlogen.

Met het verdwijnen van Brody uit de serie, zit Mathison ineens voluit achter Buitenlanders aan. Dus: Islamitische terroristen. In serie 4 in Kabul, in serie 5 in Berlijn. Er is weinig ruimte meer voor dubbele gevoelens: de Amerikanen zijn de good guys en de Pakistanen en Libanezen de slechteriken.

Zelfs de Duitsers in de serie moeten het ontgelden. Ze worden als naïef en onwillig geportretteerd. Wat ik een vrij onsmakelijke keuze van schrijvers van een spionageserie vindt, als je weet dat de Amerikanen zo’n tien jaar de bondskanselier hebben afgeluisterd. Een paar misplaatste zelfgenoegzame Godwins maken het helemaal af.

Een simpel wereldbeeld ontstaat. Waarom willen de Libanezen een aanval met gifgas op het Hauptbahnhof uitvoeren? Omdat de Duitsers in 2006 tijdens de Israëlisch-Libanese oorlog een vredesmissie in Libanon uitvoerden, onder auspicien van Israël. Geen persoonlijke motieven, geen opbouw, geen complex plot zoals twaalf afleveringen per seizoen heus toestaan: niets.

Vanaf dan is het alleen nog een kwestie van rennen, schieten en Duitse auto’s. En wat bedoeld zijn als emotionele contemplatieve scènes, komen dus niet binnen. Want je zit je allang te ergeren.

Ik voelde me als kijker genaaid en kreeg er een vieze MacDonaldssmaak van in m’n mond. Ik trok Claire Danes ook niet meer, met dat eeuwige trillende kinnetje; het voortdurende misnoegd zuchten; de bezorgde frons als een middelgroot gebergte en dat eindeloze wegvegen van het blonde haar. Fantastisch bij Luhrmann, maar een opvallendere geheime agent kan ik me niet voorstellen.

‘Maar het is toch geen documentaire’, kan je er tegenin brengen. Klopt, het is fictie. Maar… als dat zo is, waarom maken de schrijvers dan gebruik van bekende historische gebeurtenissen als de Israëlisch-Libanese oorlog, van bestaande netelige internationale kwesties en van concrete locaties als de Hauptbahnhof of zelfs Amsterdam?

Bijvoorbeeld daarover: Mathison gaat ergens halverwege seizoen 5 naar ‘Amsterdam’. We zien vervolgens zo’n beetje de minst Amsterdamse soort huizen die je maar kan verzinnen.

Ik ken Amsterdam vrij goed, en er is geen enkele scene echt in deze stad gedraaid. Hilarisch zijn de nummerborden op auto’s: ze zijn weliswaar geel, maar bestaan uit drie cijfers, vier letters en weer drie cijfers. Dat zijn bijna twee keer zoveel tekens als de Nederlandse nummerborden hebben, en dat is slordig. Want er rijdt wel een taxi met een correct Nederlands taxi-kenteken door beeld.

Toevallig weet ik veel van Amsterdam, en zag hoe wat dat betreft met de werkelijkheid een loopje werd genomen. Als je dan zoveel ‘echte’ dingen in je scènes stopt, en je verneukt zoiets al, wat blijft er dan nog van de rest over?

De rafelige verhaallijnen (een karakter moest halverwege geld als motief voor haar daden hebben, en uit het niets zien we haar ‘dus’ een tasje van 500 euro kopen), de willekeurige inzet van brandende internationale kwesties, en vooral het verdwijnen van elke diepere laag uit de serie, maakt dat Homeland nog maar een schim is van wat het was.

Alles wat Homeland boven de rest uit deed stijgen, zoals de interne verscheurdheid van de hoofdpersonen, en daarmee nuance, is op desastreuze wijze uit de serie geschreven. En dan irriteert de acteerstijl van Claire Danes ineens enorm.

Helaas komen er nog drie seizoenen.

Waarom ik heb toch heb gekeken? Zodat jij kan stoppen na seizoen 3.

Amsterdam Pride Walk 2016

EuroPride is gisteren officieel begonnen met de Pride Walk in Amsterdam. Een paar duizend mensen liepen mee vanuit het vondelpark naar de dam, om op deze manier aandacht te besteden aan tolerantie voor LHBT’ers. Maar waarom is Gay Pride nou nog zo hard nodig? Hjalmar Kemperman vroeg het aan de mensen die meeliepen!

Ik heb het filmpje samen met Hjalmar gemaakt, wat onwijs leuk was om te doen.

Bas Paternotte zegt sorry (niet)

Tijdens de couppoging in Turkije twitterde Geert Wilders dit:

Nou heb ik het niet zo op Erdogan. Maar ook niet op Wilders, en een van de redenen daarvan is hoe hij met kritische pers om gaat. Dat lijkt uit ongeveer hetzelfde boekje te komen als Erdogan op zijn nachtkastje heeft staan.

Ik zou er dus geen traan om laten als Wilders ons parlement verlaat, maar uitsluitend als als hij dat zelf wil of omdat er niet genoeg op hem is gestemd.

Niet omdat hij er door middel van een gewelddadige coup uit wordt gezet.

Dat laatste leek Erdogan te overkomen en de tweet van Wilders vind ik vergelijkbaar met iemand die naar het brandende huis van onwelgevallige buren staat te kijken en dan zegt: hoe eerder ze opgerot zijn hoe liever.

Wilders’ tweet, die hij schreef op het moment dat de couppoging gaande was, vond ik misplaatst en bovendien ondemocratisch.

Op dat moment was ook helemaal niet duidelijk wat de motieven van de coupplegers waren (eigenlijk nog steeds niet helemaal); het had net zo goed een coup van IS-aanhangers kunnen zijn.

In de Arabische wereld zijn meerdere coups geweest in het afgelopen decennium, waarover Wilders zich kritisch heeft uitgelaten. Terecht, moeten we concluderen, en reden te meer om voor democratische processen te pleiten. Erg raar om dan enthousiast te doen over wat er op dat moment in Turkije gaande was.

Ik retweette Wilders met de toevoeging:

En daar was Bas Paternotte (columnist bij GeenStijl en ’tweede man’ bij The Post Online) met een retweet en een kutopmerking. Bovendien kon hij het niet laten om daar de NPO, een van mijn opdrachtgevers, bij te halen.

De tweet verschijnt op dit moment niet meer in zijn of mijn tijdlijn. Ik embed ‘m hier, maar als-ie daar ook verdwijnt, zie hieronder… (screenshots zijn voor mietjes).

Ik was ineens een Erdogan-fan die los ging, waarna Bas fijntjes toevoegde dat ik voor de NPO werk. Als ‘ultieme diskwalificatie’, voor mij en/of voor de NPO, of zo.

Zo te zien heeft hij de tweet dus verwijderd, maar niet voordat hij zijn GeenStijl- en TPO-schaapjes op me had afgestuurd, en niet voordat hij door Jeroen Wolaars (NOS) op de NPO-kwestie werd gecorrigeerd…

Echter was Bas dan weer niet mans genoeg om tegen mij te zeggen dat hij ‘m weer had verwijderd, of om z’n excuses aan te bieden, laat staan om dit tegenover zijn gelijkgerichte volgertjes recht te zetten.

Afijn.

Een aantal twitteraars wees mij er op dat in Wilders’ tweet niet letterlijk staat dat hij voor een gewelddadige coup is.

Maar hoe kan je deze tweet nou los zien van de gewelddadige coup die er op dat moment aan de hand was, en waar de tweet zelf over ging? Op het moment van twitteren wisten we al van geweerschoten in Istanbul en Ankara, helikopters en gevechtsvliegtuigen boven de steden en explosies bij het parlement!

Wat rest is twee vragen. De eerste is hoe Bas Paternotte in godsnaam mijn tweet heeft gevonden. Wat was hij aan het zoeken, of anders: op wat voor onnozele GS/TPO/JALTA-lijst is mijn twitteraccount terecht gekomen.

De tweede vraag is wat er in hem is gevaren. Dit is allemaal natuurlijk onwijs kinderachtig (‘ik ga het tegen de juf zeggen hoor!’). En waarom moet ik uitgescholden worden voor ‘belastingrukkertje’, en door de GeenStijlrukkertjes voor nog veel meer.

Dan maar even heel badinerend, speciaal voor Bas, een korte les over kritiek…

  • Het moet terecht zijn, dus niet de feiten verdraaien of het buiten context plaatsen;
  • Je moet niet je gelijk proberen te halen door er anderen bij te betrekken, zoals opdrachtgevers van je opponent of z’n moeder;
  • Niet schelden. Je bent geen puber.

Doe je dat wel, dan laat je op een wel heel treurige manier de leegte van je boodschap zien.

Ten slotte: als je iets stoms hebt gedaan, zoals je die tweet die je hebt verwijderd versturen, dan zeg je sorry. Is niet moeilijk, en is snel gedaan.

Dan had ik dit stukkie niet hoeven typen.

Annabel Nanninga is in de war

Brexit, etcetera, u kent het verhaal inmiddels. Nigel Farage, de leider van de eurosceptische partij UKIP, gaf in de vroege vrijdagochtend een overwinningsspeech. Daarin drukte hij zich buitengewoon ongelukkig uit.

“We have done it without having to fight, without a single bullet being fired.” zei Farage.

Pijnlijk, omdat nog geen week daarvoor het Britse parlementslid Jo Cox om haar ideeën dood was geschoten.

Meneer Farage bood er even later zijn excuses voor aan:

Op sociale media, maar ook op sites als The Guardian en Huffington Post verschenen artikelen over de aanstootgevende manier van uitdrukken van Farage.

Ook ik deed een (niet zo bijzondere) duit in het zakje…

Annabel las dat om een of andere reden en snapte er niks van. Ze dacht dat ik Farage de schuld gaf van de moord op Jo Cox.

Ze schreef er een stuk over op TPO.nl.

TPO kan niet zo goed Engels

Annabel zag in mijn tweet een directe aanval op het vrije woord en het universum, als enige in de wereld.

Ik werd met naam en toenaam geciteerd op TPO.nl en kreeg vervolgens de TPO-horde (is ongeveer dezelfde als de GeenStijl-horde) achter me aan.

 

ja joh

Het vraagt een hoop onwil om het te lezen zoals Annabel en haar horde het deed.

In de eerste plaats moet je Engels er vrij slecht voor zijn, want hij zegt hier dat ‘er’ geen enkele kogel afgeschoten is, en niet dat ‘hij’ of ‘we’ geen enkele kogel hebben afgeschoten. Het is een ongelukkige uitdrukking, maar geen schuldbekentenis. Het is een constatering, zij het incorrect.

In de tweede plaats is het Farage zelf die deze uitspraak doet, en niet ik. Ik citeer hem. Daarom gebruik ik ook “aanhalingstekens”.

In de derde plaats blijkt uit het feit dat hij z’n excuses er voor aanbiedt, dat hij zelf ook wel snapt dat zijn eigen woorden ongelukkig waren gekozen.

Annabel, je bent een beetje in de war.

GeenStijl slaat plank volledig mis

Het is als met complotdenkers: in iets wat er niet staat het bewijs van het tegendeel zien. Drogredenering uit het boekje.

De feiten.

  1. Op uitnodiging van Vonk van De Volkskrant, wilde ik een stuk schrijven over hoe er in het dagelijks leven in Nederland met homo’s wordt omgegaan, naar aanleiding van ‘Orlando’ en de reacties daar op.
  2. Ik schreef oorspronkelijk een stuk dat de helft langer was dan wat er in de krant kon. In samenspraak met de redactie is dat ingekort.
  3. Een van de alinea’s die ik daarop heb geschrapt was een uitgebreide beschrijving van wat we weten over die afschuwelijke avond, waaronder dat de schutter het noodnummer 911 heeft gebeld en verklaarde IS te steunen. De opsomming van reeds bekende feiten sneuvelde dus, en dat kon ook want onderwerp van het stuk was het gebrek aan solidariteit daarna (zie 1.). Hier verwees ik naar in mijn reactie op Martin Koolhoven.
  4. Martin Koolhoven was op twitter fel over het feit dat de Islam niet in het stuk voorkwam, als inspiratie voor de schutter. Ik heb meerdere keren tegengeworpen dat het over een bredere kwestie gaat, en dat het evident is wat de schutter heeft geïnspireerd. Daarover heeft De Volkskrant de hele week al geschreven, dat is niet waar mijn stuk over ging.
  5. Kustaw Bessems krijgt vervolgens van GeenStijl verweten dat hij het stuk heeft gecensureerd. Dit is onzin, zie voorgaande punten.

Een journalistiek stuk kan maar over een beperkt aantal dingen gaan; het is geen geschiedschrijving van de wereld. Dat er in dit artikel niet expliciet staat dat de omarming van homo’s door de islam te wensen over laat, betekent niet dat dit wordt ontkend.

Zeker niet door De Volkskrant, zeker niet door mij.