The Three Days Of Outcry-Itch

We zitten nu in de Three Days Of Outcry-Itch. Dat is de jeuk die ik krijg op de derde dag na de initiële verontwaardiging na een incident.

De jeuk is dat ik het op dag drie in dit soort gevallen in (online) discussies alleen nog maar heb over of het allemaal de schuld is van de Marokkanen, in plaats van over de kern van de zaak.

In deze drie dagen hebben berichten lang genoeg in diverse onderbuiken gegist om in al z’n smerigheid naar boven te komen. Het is allemaal de schuld van de Marokkanen.

Is it.

Elke keer belanden we op dag drie in dezelfde onsmakelijke en vooral onbevredigende discussie. Iedereen met hart voor de zaak, ik bedoel dus mensen met oprechte zorgen over anti-homogeweld in ons land, probeert aan te geven dat er iets mis is in ons land. Het land dat in de lijstjes samen met Denemarken en Zweden zo hoog schoort op homo-acceptatie.

Maar mijn Google-alert op ‘homo’ kotst elke week een partij oud-hollandse bagger uit waar de ratten nog voor weglopen.

  1. Ik voel geen enkele behoefte om plegers van anti-homogeweld te verdedigen, van welke aard dan ook. Ik vind het allemaal prehistorisch tuig.
  2. In een politierapport (PDF) uit 2015 staat dat 16,6% van de verdachten van anti-homogeweld de Marokkaanse nationaliteit heeft, eventueel samen met de Nederlandse.
  3. In dat zelfde rapport staat dat 61,8% van de verdachten de Nederlandse nationaliteit heeft, en ook uitsluitend de Nederlandse.
  4. Dus ja, met 2,25% Marokkaanse inwoners in Nederland, betekent dit dat er sprake is van oververtegenwoordiging.
  5. Maar voordat je naar de ander wijst, is het verstandig om eerst eens naar ‘jezelf’ te kijken. Want er is iets heel erg rotten in autochtonië, als het overgrote deel van de verdachten van het anti-homogeweld autochtoon zijn.

Dan kan je nog duizend keer uit het land komen dat het eerst was met het homohuwelijk, maar dat maakt je absoluut niet moreel superieur. Niet leuk om te horen, maar wel een FEIT.

Uit onderzoek van Laurens Buijs blijkt dat religie niet of nauwelijks een motivatie is voor plegers van anti-homogeweld. Religie wakkert homo-onvriendelijke sentimenten wel aan, maar dat is voor alle religies zo’n beetje hetzelfde. Het is niet de aanjager om er op te slaan, zo blijkt. Plegers komen niet of nauwelijks in kerk of moskee.

Ik denk dat anti-homogeweld in Nederland er dan ook wel anders had uitgezien; het is nu vaak midden in de nacht op stapavonden gericht op individuen. Dat is wat anders dan er in Orlando gebeurde, en dat is ook wat anders dan wat er in Iran en door IS gebeurt.

Kanttekening bij deze cijfers is dat de politie alleen de nationaliteit registreert en niet de etniciteit, wat in sommige gevallen verschilt (maar weer niet zozeer bij Marokkanen). Verder worden niet alle verdachten gevonden en worden waarschijnlijk ook niet alle gevallen van anti-homogeweld gemeld.

Er is dus veel dat we niet weten. Ik benadruk dat voortdurend. Zoals ik nu benadruk dat de onderbuik de neiging heeft om gevoelens als alternatieve feiten te presenteren, en iedereen die daar niet in mee wil een wegkijker te noemen.

Gelukkig er is ook veel dat we wel weten.

Uit andere rapporten komt naar voren dat nationaliteit of etniciteit een niet erg zinvolle ‘lus’ is die je om verdachten van anti-homogeweld kunt leggen. De verdachten hebben sterkere andere gemeenschappelijke kenmerken, zoals sociaal-economische, leeftijd en opleidingsniveau.

En bijna 62% is Nederlander. Als ik drie potenrammers tegenover me heb als homo, dan zijn twee daar van NEDERLANDER. Feit.

Zo. Hebben we dat opgeslagen, in onze Nederlandse wijsvinger? Kunnen we het dan nu hebben over waarom homo, flikker en mietje nog steeds bestaan als oud-hollandse scheldwoorden op onze schoolpleinen, straten en voetbalvelden? Ongeacht wat de etniciteit is van de afzender van deze beledigende shit? Zullen we daar eens niet van wegkijken?

Ik heb genoeg van het krabben aan de Three Days Of Outcry-Itch. Daarvoor is de kwestie te ernstig. Waarom doen LHBT-jongeren ruim vier keer vaker een zelfmoordpoging dan hun heteroseksuele leeftijdsgenoten?

Wat gaan we daar aan doen? Want Marokkanen het land uit trappen lost dat in ieder geval niet op.

Ik werk aan een radiodocumentaire over hoe het staat met de acceptatie van LHBT’ers in Nederland, en zit derhalve vrij goed in de cijfers. De uitzending is op zondag 16 april, paaszondag, om 21u op NPO Radio 1. Dit hierboven is een (onderbouwde) opinie van een homo.

Botte Jellema
Botte Jellema is journalist, presentator, podcast- en documentairemaker. Hij is freelancer en werkt onder andere voor omroepen en programma's op NPO Radio1. Hij heeft een groot hart voor journalistiek, media, communicatie en verhalen.